Esta noticia es de hoy, publicada en Avweb. Miren la importancia de los temas de pruebas de un avión y la trascendencia que pueden tener los cambios al diseño. En este caso se trata del avión más elemental de todos, el nuevo Cessna 162, en proceso de certificación bajo LSA. ¿Como supo la FAC que en el caso del Lancair en la versión que vayan a producir para Colombia se van a cumplir con las caracterísitcas deseables de "spin recovery" que un avión estable debe tener si nunca ha sido volado? Miren que este caso le sucedió ya una vez a Cessna (sin confirmar este segundo caso), y Cessna lleva haciendo aviones desde hace muchas décadas. Esto sucede incluso luego de haberle hecho cambios al diseño anterior. Recuerden que un LSA es un Light Sport Aircraft, y aún así tiene este tipo de verificaciones. Lo que la FAC busca es un Entrenador Militar... que debe ser mucho más exigido e investigado en sus pruebas...
Les dejo la inquitud...
Second Skycatcher Prototype Crashes Email this article |Print this article
http://www.avweb.com/avwebflash/news/Se ... 991-1.html By Russ Niles, Editor-in-Chief
A Cessna spokesman says the company may have to reconsider the delivery schedule for the 162 Skycatcher after the second crash of a prototype Thursday. The pilot, who was doing unspecified flight test maneuvers, pulled the ballistic parachute, which deployed and he was uninjured in the incident. Photos show the aircraft ended up inverted, likely because the parachute pulled it along the ground. The crash aircraft was the only flying example of the 162 after September crash destroyed the first prototype. Deliveries were to begin later this year, but Bob Stangarone, Cessna's vice president of corporate communications, told the Wichita Eagle, that schedule will have to be adjusted.
Stangarone told the Eagle that spin testing the 162 "was the last big thing we had" in completing the Light Sport certification testing of the design. It was an unrecoverable spin that caused the September crash, in which the pilot bailed out after the aircraft parachute failed to deploy. Cessna enlarged the tail on the Skycatcher in response to that accident but Stangarone was unable to confirm whether the aircraft was undergoing spin testing at the time of Thursday's accident.